Belangenbehartiging - HV Schiphoorn

Huurdersvereniging Schipluiden-Den Hoorn
De belangenbehartiger en vertegenwoordiger van de huurders van Wonen Midden-Delfland uit Schipluiden en Den Hoorn

Belangenbehartiging

Voor de leden (huurder)
Hoe gaat nu dat overleg met de verhuurder?

Voor een prettig en nuttig overleg hebben wij met Wonen Midden-Delfland drie vormen van overleg afgesproken.

Het reguliere overleg is er zes keer per jaar. De datums van dit overleg staan vast. Hier wordt het beleid van Wonen Midden-Delfland uitgebreid besproken. Eén week voor het reguliere overleg houden wij een bestuursvergadering. De voorzitter en secretaris kunnen dan standpunten naar het overleg meenemen die door de bestuursleden samen bepaald zijn. Zo zorgen we er voor dat uw belang goed in de gaten gehouden wordt.

Bij belangrijke beleidswijzigingen geven we daarna een advies waar de verhuurder serieus iets mee moet doen. Onze ervaring is dat vaak een groot deel van onze inbreng en adviezen worden overgenomen of dat er iets mee wordt gedaan.

Als een beleidswijziging ingrijpend, nieuw of erg uitgebreid is dan wordt dat eerst in een vooroverleg besproken. Zo’n vooroverleg is er ook als de huurdersverenging iets belangrijk naar voren brengt. Zo kunnen wij dus het initiatief nemen om een onderwerp op de agenda te zetten.

Een derde vorm van overleg is het bewonersoverleg. Daar gaat het over vragen die huurders aan ons gesteld hebben. Het gaat dan niet om het algemeen beleid, maar om zaken die op complex-, wijk- of straatniveau afspelen.

Wat doen we nog meer?

Het kan zijn dat bij u iets speelt wat te maken heeft met uw huurwoning. U heeft dit aan Wonen Midden-Delfland voorgelegd, maar u vindt dat u er samen niet uitkomt. U kunt dat dan aan ons melden. Wij luisteren naar u en vragen ook naar het standpunt van de verhuurder. Wij geven dan de verhuurder het advies over een eventueel vervolg. Wij doen dat vanuit onze ervaring en de kennis die wij hebben. Soms is het nodig dat wij voor ons advies zelf meer deskundige ondersteuning nodig hebben. Dat is een van de redenen dat wij lid zijn van de Nederlandse Woonbond.

Het is de bedoeling dat na ons contact met u en Wonen Midden-Delfland, de verhuurder weer contact met u opneemt. Uiteraard krijgt u ook het advies of ons standpunt dat wij de woningcorporatie hebben gegeven.

Als wij van meerdere leden gelijke meldingen krijgen dan nemen we dat ook mee in het bewonersoverleg. Soms kan dat een reden zijn dat Wonen Midden-Delfland haar beleid aanpast. Dan wordt het weer onderdeel van het reguliere overleg. In dat geval hebben alle huurders er uiteindelijk wat aan.

Toch niet gasloos koken

Wonen Midden-Delfland is er op teruggekomen om keukens bij mutatie automatisch gasloos te maken en bij keukenrenovatie dat aan de huurder aan te bieden. Ze vinden dat het niet bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. Dat doet het isoleren van de woningen wel en straks ook het meedoen aan de energietransitie. Wonen Midden-Delfland reserveert haar gelden liever daarvoor.

Wij kunnen daar voor een groot deel in meegaan. Toch menen wij dat huurders een goede reden kunnen hebben om gasloos te gaan koken, bijvoorbeeld omdat het veiliger kan zijn. Daarom hebben wij met Wonen Midden-Delfland afgesproken dat als de huurder daar om vraagt bij een keukenrenovatie het koken alsnog gasloos gemaakt wordt. Ook hebben wij de verhuurder gevraagd of zij huurders waarvoor gasloos koken eigenlijk noodzakelijk is, zij hun dat dan aanbiedt.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor badkamer- en keukenrenovaties neem dan contact op met Wonen Midden-Delfland. Zij kunnen u vertellen wanneer uw badkamer of keuken voor renovatie in aanmerking komt. Ook daar hebben we duidelijke afspraken over gemaakt.

(Nieuwsbrief HV Schiphoorn 12 januari 2022)
jongeren woning
Foto: